اخذ جواز و پایانکار

قدم اول، انجام مراحل قانونی

 

اولین و مهمترین اقدام در تمامی پروژه های ساختمانی، اخذ جواز ساختمان است.

بی شک بدون طی کردن این مرحله شروع سایر مراحل امکان پذیر نمی باشد.

همچنین آخرین مرحله از این پروسه اخذ پایان کار ساختمان که نشان دهنده اصولی بودن و ایمن بودن ساختمان است، می باشد.

 

شرکت مهندسین مشاور مهرآرنا با توجه به دانش و تجربه خود در رابطه با امور اداری مرتبط به اخذ جواز، قوانین و ملاحظات آئین نامه ای
و شرایط و ضوابط انواع کاربری ها اقدام به اخذ جواز و همچنین پایان کار ساختمانی برای مالکین محترم می نماید.

 

مراحل قانونی اخذ جواز ساخت و پایان کار به شرح زیر است:

 

پروانه یا جواز ساختمان پرونده ای رسمی از شهرداری است که اجازه شروع پروژه ساخت و ساز و بازسازی را به مالک و یا پیمانکار می دهد تا پروژه ساخت

در راستای قوتنین و چهارچوب های استاندارد پیش برود.

هدف اصلی مسئله اخذ جواز، اطمینان از ساخت و ساز قانونی مطابق با ضوابط آئین نامه ای و طرح جوامع شهری است. علاوه بر آن با اخذ مجوز می توان

از تسهیلات بانکی، بیمه ساختمان و افراد مشغول به کار در آن، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا نیز بهره مند شد.

پروانه های ساختمانی شامل اطلاعاتی از قبیل مساحت زیر بنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمانی، مشخصات متقاضی صدور پروانه ( مالک حقیقی یا حقوقی)،

شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندس یا مهندسین ناظر، کروکی زمین ملک و … هستند.

 

مراحل اخذ جواز به صورت جامع به ترتیب زیر می باشد:

 

  1. تشکیل پرونده:

در اولین قدم مالک (اصیل یا وکیل) برای گرفتن جواز موظف است اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری

و نوسازی سال جاری و سال های قبل را به شهرداری و یا خدمات الکترونیک شهری ارائه داده و درخواست خود را کتبا در این مراکز ثبت کند.

 

  1. بازدید:

پس از اتمام مراحل تشکیل پرونده شخصی به طرفیت دفتر خدمات الکترونیک شهری به عنوان مامور بازدید منصوب شده و مواردی از جمله ابعاد ملک، عرض گذر،

بنای موجود و ساختمان های مجاور را مورد بررسی قرار داده و ثبت و گزارش می کند. نتیجه این بازدید در صدور جواز در رابطه با تعداد طبقات جدید تاثیرگذار است.

 

  1. دستور نقشه:

در صورتی که پس از بررسی گزارش مامور فنی و کاربری ملک، شرایط ملک از نظر شهرداری قابل قبول باشد

( به طور مثال ملک در محدوده طرح تفصیلی نبوده و در صورت بودن در طرح با دقت بیشتری بررسی و تایید شود)

دستور تهیه نقشه توسط کارشناسان شهرسازی به مالک ابلاغ می گردد.

در این مرحله اصلاحات ملک، تعداد طبقات، سطح اشغال هر طبقه همچنین متراژ سند (مساحت زیر بنا، نه متراژ زمین) تعیین می شود.

پهنه ای که ملک در آن قرار دارد یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در تعیین موارد فوق می باشد.

 

  1. تهیه نقشه معماری:

حال وقت آن رسیده تا مهندس طراح پروژه با توجه به دستور نقشه، طرح معماری ساختمان را بر اساس ضوابط شهرداری، آتش نشانی و مقررات ملی ساختمان ارائه دهد.

این مرحله بدین جهت که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ، کیفیت فضا ها و هماهنگی با مهندس محاسب در آن رقم می خورد از اهمیت زیادی برخوردار است

و توانایی و تسلط مهندس طراح در موارد نام برده بسیار حائز اهمیت است.

این طرح باید به شهرداری و دفتر خدمات شهری فرستاده و در آن بررسی شود و در صورت بروز هر گونه خطا یا مشکل، دفتر فنی و مهندسی ملزم به اصلاح آن است.

 

  1. عوارض شهرداری:

پس از بررسی و تایید نقشه معماری، این طرح مصوب گردیده و عوارض تراکم شهرداری بر اساس متراژ های موجود در هر طبقه و کاربری آن توسط واحد صدور پروانه هر منطقه

محاسبه و مشخص می شود و مالک موظف است نسبت به پرداخت ان اقدام کند.

 

  1. تهیه مدارک پیش نویس:

حال پروژه وارد مرحله پیش نویس پروانه می شود. برای تهیه این پیش نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند.

سپس بین مالک و ناظر قراردادی بسته می شود.

 

مدارک پیش نویسی که باید توسط مالک ارائه شود به شرح زیر است:

برگ سبز مهر شده 4 رشته سازه، معماری، برق و مکانیک.

برگ سبز یا سهمیه ناظر همراه با قرارداد ناظر و مالک.

برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما.

فایل های نقشه سازه، برق و مکانیک.

چک لیست های مبحث 19 و 6 بارگذاری زلزله.

برگ تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تاییدیه خاک.

 

  1. چاپ پروانه:

بعد از تاییدیه نقشه های چهار رشته و پروسه اخذ تاییدیه های دفتر خدمات شهری و تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تاییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان،

معاون شهرسازی و معماری و در نهایت تاییدیه شهردار نیاز است که تمامی این تاییدیه ها به صورت سیستمی انجام و در نتیجه پروانه ساختمان چاپ می شود.

پایان کار ساختمان

 

گواهی پایان کار ساختمان جهت تنظیم صورت مجلس تفکیکی در اداره ثبت اسناد و املاک اهمیت فراوانی دارد و تا زمانی که این گواهی صادر نشود

امکان تنظیم سند وجود ندارد و عملا نقل و انتقالات ساختمان غیر ممکن است.

اولین نشانه بارز این گواهی ساخت بنا بر اساس معیار های فنی و مهندسی مورد تائید شهرداری و عدم تخلف سازنده می باشد.

اولین قدم برای اخذ گواهی پایان کار مراجعه به شهرداری ای که پروانه ساخت بنا را صادر کرده و ارائه درخواست پایان کار ساختمان است.

 

مدارک لازم برای ثبت درخواست گواهی پایان کار به شرح زیر است:

 

اصل و تصویر سند مالکیت

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک

نقشه مشخص شده تفکیکی توسط مالک یا مهندس ذیصلاح ( نقشه باید دارای امضای مهندس دارای صلاحیت و قابل قبول باشد.)

اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاک دارای سند آپارتمانی یا املاک اوقافی

اصل کپی انحصار وراثت در صورت وفات مالک

GIS نقشه که موقعیت دقیق ملک توسط مالک و یا مهندس دارای صلاحیت روی آن مشخص شده باشد.

اصل و کپی وکالت نامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل یا قائم مقام قانونی در صورت مراجعه وکیل

گزارش مهندس ناظر

فیش های آب، برق، گاز، تلفن و نوسازی

پس از تکمیل و تحویل مدارک به شهرداری مربوطه، روند پرونده به ترتیب زیر طی می شود:

بازدید از سوی شهرداری

طرح تفصیلی بر و کف

محاسبات پیش نویس و تائیدات رئیس بازرسی فنی، معاون شهرسازی و شهرداری

از آن جا که مهلت گواهی پایان کار نامحدود می باشد، باید دقت شود که در زمان تحویل اگر دارای اشکال یا مغایرت باشد به واحد نظارت فنی اعلام می شود تا اصلاح شده و پس از آن گواهی صادر شود.

چت واتساپ
ارسال پیام