سبک کلاسیک
01
دسامبر

برگه استحکام بنا چیست؟

برگه استحکام بنا چیست؟

شهرها به‌تدریج شکل‌گرفته و با جمعیت‌پذیری شهرها تغییراتی در نحوه مدیریت شهرها ،نحوه استفاده از بنا به وجود می‌آید در قبل از سال ۷۰ اکثر ساختمان‌ها فاقد #مهندس_ناظر بوده و ساختمان به‌صورت معمار ساز یا بسازبفروشی ساخته‌شده‌اند و بعضاً فاقد پایان کار از شهرداری می‌باشند یا در اثر مرور زمان کاربری ملک از مسکونی به تجاری یا اداری تغییریافته است در برخی حاشیه شهرها که قبلاً جزو حریم شهر نبوده املاکی ساخته‌شده است. مالکین این قبیل املاک با توجه به نیاز خود جهت انتقال ملک یا تخریب و نوسازی یا نیاز به پایان کار و انجام امور شهرداری و امور نقل‌وانتقال نیاز به پایان کار پیدا می‌نمایند.

شهرداری با توجه به قوانین خود و جهت رفع مسئولیت از خود مالک را ملزم به ارائه برگه تأییدیه مهندس ذیصلاح می‌نماید که اصطلاحاً به این برگه تأیید  استحکام ساختمان می‌گویند و طی این برگه مهندس اعلام می‌نماید که از ملک مذبور بازدید نموده و ایستایی ساختمان فوق را گواهی می‌نماید و چنانچه در حین استفاده ازملک مذبور به سبب عدم ایستایی ساختمان حادثه‌ای رخ دهد مهندس مسئول حادثه تشخیص داده خواهد شد.

در چه مواردی نیاز به برگه استحکام بنا می‌باشد؟

تقاضای ارایه برگه استحکام بنا در حالت های زیر از سوی سازمان های ذی ربط به عمل می آید:

  1. جهت دریافت پایانکار در ساختمان های قدیمی ساز و آپارتمان ها
  2. در صورت عدم دسترسی به ناظر (فوت و یا انصراف از نظارت ملک در حال ساخت و یا بدون ناظر رها شده که شامل تمامی املاکی که برگه شروع عملیات آنان ثبت شده است می گردد.) و یا ابطال پروانه ناظر پس از اتمام ساختمان
  3. تغییر در کاربری آخرین پایانکار دریافت شده از سوی شهرداری همانند : تغییر کاربری مسکونی به اداری ، کاربری مسکونی به تجاری، مسکونی به آموزشی و یا هر نوع تغییری که متغایر با آخرین پایانکار دریافتی از سوی شهرداری بوده است.
  4. اعمال تغییرات در بارگذاری سازه و یا تغییر در دکوراسیون داخلی و کلی ساختمان که منجر به تغییر بار وارده به ساختمان بشود.
  5. در صورت تغییر در متراژ آخرین پایانکار دریافتی از سوی شهرداری، اضافه و یا توسعه بنا ،حذف طبقه و کسر بنا نیاز به دریافت برگه استحکام بنا دارد.
  6. 6-       اخذ مجوز برای ساختمان ها و محیط هایی که بنا به دلایلی از حالت مسکونی تغییر کاربری به محیط های مهد کودک،مدرسه، خانه سالمندان ،دانشگاه ،آموزشگاه ،سالن زیبایی، باشگاه های ورزشی، مکان ورزشی که همگی جزو همان بند شماره 3 شده که به دلیل تغییر در میزان بار وارده به سازه نیازمند تایید استحکام بنا می باشد.
  7. جهت دریافت عدم خلاف برای ساختمان و بنایی که تغییر در متراژ و یا نوع کاربری داشته است.
  8. در اثر تخریب بخشی از بنای قبلی که جدا از بافت اصلی بوده و می توان از بخش های دیگر استفاده نمود و نیاز به تایید استحکام آن بخش وجود دارد.
  9. دراثر ایجاد تغییراتی که در طول زمان در سازه و یا نقشه های معماری ایجاد شده و تاییدیه مجدد بابت تغییرات دریافت نگردیده و ملکهنوز بر اساس آخرین پایانکار دریافتی بوده است و مهمچنین تطابق با وضع موجود را ندارد.

مدارک لازم جهت اخذ مجوز برای برگ استحکام بنا که می بایست تحویل مهندس ناظر در مراحل اولیه کار نماید:

  1. کپی مدارک شناسایی مالک /وکیل مالک
  2. تصاویر مربوط به آخرین وضعیت ملک
  3. اعلام تغییرات داده شده نسبت به آخرین پایانکار دریافت شده و ارائه آخرین پایانکار دریافت شده از شهرداری
  4. ارائه کپی از سند مدارک شناسایی ملک

مراحل لازم جهت ارائه برگه استحکام بنا توسط شرکت

  1. ارائه مدارک شناسایی ملک و مالک ملک
  2. تنظیم قرارداد و واریز فیش پیش پرداخت
  3. بازدید توسط مهندسین شرکت (مدت زمان بازدید در تمامی نمناطق 22 گانه تهران ۲۴ ساعت پس از درخواست)
  4. ارائه برگه سبز استحکام بنا به مالک جهت گواهی امضا مالک و یا وکیل مالک در دفاتر اسناد رسمی
  5. ثبت برگه استحکام بنا در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری توسط مالک و یا وکیل مالک
  6. تهیه گزارش اتمام عملیات ساختمانی و هماهنگی با دفاتر خدمات در خصوص بررسی گزارشات ارائه شده توسط مامور بازدید دفاتر خدمات
  7. تسویه کامل با شرکت و ثبت گزارش اتمام عملیات ساختمانی توسط شرکت در دفاتر خدمات الکترونیک شهردارس
  8. اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مالک پرونده درخصوص ملک هایی که قرارداد به اداره مالیات ارائه می گردد.

مدارکی که می بایست مالک از مهندس ناظر اخذ نموده باشد:

  1. برگه استحکام بنا
  2. گزارش بازدید ناظر ثبت شده در دفاتر خدمات الکترونیک شهر

وظایف مهندس به منظور ارائه برگه  استحکام

مهندس ناظر می‌بایست حتماً دارای صلاحیت طراحی و نظارت در رشته عمران بوده و مهندسین با گرایش های دیگر بهتر است با توجه به صلاحیت و عدم دید سازه‌ای کافی از ارائه این خدمات خودداری نمایند.

شرح وظایف مهندس ناظر جهت ارائه برگه استحکام بنا :

  1. توافق ضمنی با مالک و پرداخت هزینه بازدید از سوی مالک به مهندس جهت بازدید از ملک
  2. بررسی مدارک و بررسی استحکام ساختمان با توجه به مدارک و شواهد و وضع موجود ساختمان که شامل نقشه‌های وضع موجود و سابقه پرونده ملک در شهرداری هست و در صورت نیاز دستور انجام آزمایش‌های مربوطه صادر و به مالک ابلاغ می‌گردد.
  3. بازدید از محل چاه‌های موجود در ملک و بررسی وضعیت آنان (حوادث بسیاری در این مورد مشاهده‌شده است.)، محل‌های خروج آب باران از ساختمان(آبروها) بازدید شود و بررسی کلیه محل‌های ساختمان که دچار هرگونه شکست دیوار، شکست سقف، ترک و ریزش می باشد می‌بایست دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد.
  4. ابعاد پله‌ها ، استاندارد های نرده‌ها راه پله و نرده های حفاظ ، جان‌پناه‌ها، پنجره‌ها، درب‌ها، سیم کشی ساختمان، لوله های تاسیسات آب و گاز و ایمنی بازشوهای دارای ارتفاع حتماً می‌بایست مورد بازرسی قرار گیرد.
  5. سنگ‌های آب‌چکان و سنگ‌های قرنیز پشت‌بام و سنگ‌های نما می‌بایست مورد بازرسی قرارگرفته و در صورت مشاهده هرگونه خرابی و تغییر رنگ و رهایی یا افتادگی سنگ ها، مالک را ملزم به رفع موارد نماید.

طبق دستورالعمل جدید  نظام‌ مهندسی

#مهندس_محاسب صاحب صلاحیت مجاز انجام مطالعات کارشناسی وضع موجود وضعیت سازه ازنظر بازرسی ثقلی و جانبی بررسی و بر اساس آخرین آیین‌نامه‌های محاسباتی ملاک عمل ارزیابی نموده و استحکام یا عدم استحکام آن را گواهی نماید.

لازم است مهندس ناظر کلیه سوابق مربوطه ازجمله آزمایش‌های فنی، مدل‌سازی، دفترچه محاسبات و دیگر مدارک مورد نیاز را مطابق آخرین آیین‌نامه‌ها و نشریات و قوانین مورد تأیید مراجع قانونی تهیه و سپس نسبت به ارائه برگه تعهد استحکام بنا اقدام نماید.

  #قیمت_برگه_استحکام

هزینه برگه استحکام بنا با توجه به شرایط و مشخصات ملک (تعداد طبقات و متراژ) مطابق با جدول تعرفه تک ناظر نظام مهندسی استان تهران در همان سال محاسبه می گردد که این شرکت باتوجه به بازدید مهندسین متخصص و مجرب خود قیمت مناسب و به صرفه خود را به مالکین اعلام می نماید.

 هزینه ارزش افزوده (۹درصد برای سال99)به عهده ی مالک میباشد.